§ 1. Navn og hjemsted.
Stk. 1. Klubbens navn er Specialklubben for Belgiske Hyrdehunde. Vedtaget på stiftende
generalforsamling d. 31. januar 1976.
Stk. 2. Klubben er en specialklub, der er anerkendt af og samarbejder med Dansk Kennel
Klub. DKKs love og tilhørende reglementer har forrang for specialklubbens vedtægter og
den mellem parterne i medfør af § 6, stk. 2, i DKKs love oprettede overenskomst.
Stk. 3. Dens hjemsted er hos den til enhver tid siddende formand.
§ 2. Organisation.
Stk. 1. Klubben er opbygget med:
a. Urafstemning § 18 og § 19.
b. Generalforsamling § 12, 13, 14 og 15.
c. Bestyrelse § 7 og 8.
d. Medlemmer § 5.
§ 3. Klubbens formål.
Specialklubben for Belgiske Hyrdehundes formål er – i samarbejde med Dansk Kennel
Klub og i overensstemmelse med dennes formål og internationale forpligtelser – at fremme
kendskabet til Belgiske Hyrdehunde, og at bidrage til, gennem hensigtsmæssig avl, at
bevare og/eller forbedre racens kvalitet i forhold til FCI-standarden, herunder sundhed,
temperament, eksteriør og brugsegenskaber.
§ 4. Avlsarbejde.
Stk. 1. Specialklubben for Belgiske Hyrdehunde er DKK’s sagkundskab inden for
avlsarbejdet vedrørende Belgiske Hyrdehunde.
Stk. 2. Klubbens grundlag for avlsarbejde og restriktioner er den af FCI anerkendte
standard for Belgiske Hyrdehunde.
Stk. 3. Klubben er berettiget til efter aftale med DKK at fastsætte specielle regler for
avlsarbejde med klubbens racevarianter.
Stk. 4. Avlsforbud og restriktioner kan indføres, såfremt arvemæssige begrundelser herfor
foreligger, og efter godkendelse fra DKK’s sundhedsudvalg.
§ 5. Medlemskab.
Stk. 1. Som medlem kan optages enhver, der opfylder betingelserne for optagelse i DKK.
Stk. 2. DKKs formand og direktør er kontingentfrie medlemmer af klubben, dog uden
stemmeret. De har på klubbens generalforsamling og øvrige arrangementer taleret og kan
lade sig repræsentere ved stedfortræder.
Stk. 3. Stemmeberettigede i alle klubbens anliggender er samtlige medlemmer, der i
mindst 6 måneder har været medlem af klubben, og som ikke er i kontingentrestance.
Stk. 4. Æresmedlemmer, der udnævnes af generalforsamlingen efter indstilling fra
bestyrelsen, er kontingentfrie.
Stk. 5. Medlemskab ophører ved udmeldelse eller ved manglende rettidig fornyelse af
medlemskab
Stk. 6. Medlemmerne skal, udover adresse oplysninger, oplyse en e-mailadresse således
at foreningen kan sende relevante meddelelser ud via e-mails og via hjemmesidens e-mail
service.
§ 6. Kontingent.
Stk. 1. Kontingentets størrelse fastsættes på den ordinære generalforsamling.
Kontingentet betales forud for et år ad gangen. Kontingentrestance ud over 1 måned
medfører tab af medlemskab.
§ 7. Bestyrelse.
Stk. 1. Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, der varetager klubbens interesser
og forvalter dens midler. Samtlige medlemmer af bestyrelsen skal være medlemmer af
DKK.
Stk. 2. Valgbare til bestyrelsen er alle stemmeberettigede medlemmer, jf. §5, stk.3, og §5
stk.4, der er fyldt 18 år.
§ 8. Valg til bestyrelsen
Stk. 1. Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, suppleanter vælges for 1 år ad
gangen.
Stk. 2. I ulige år vælges 3 medlemmer til bestyrelsen, og i lige år vælges 2 medlemmer til
bestyrelsen.
Genvalg kan finde sted.
Stk. 3. Ved direkte udsendelse til medlemmerne i oktober måned bekendtgøres navnene
på de afgående bestyrelsesmedlemmer, samt om de pågældende er villige til at modtage
genvalg.
Stk. 4. Valget til bestyrelsen sker ved skriftlig urafstemning før den ordinære
generalforsamling. Valget afgøres ved simpelt relativt stemmeflertal. Ved stemmelighed
foretages fornyet afstemning vedrørende de pågældende kandidater blandt de
tilstedeværende stemmeberettigede på generalforsamlingen. I tilfælde af ny stemmelighed
foretages lodtrækning.
Stk. 5. Hvert år vælges 2 suppleanter til bestyrelsen. Valget sker ved skriftlig afstemning
på den ordinære generalforsamling. Valget afgøres ved simpelt relativt stemmeflertal. Ved
stemmelighed foretages lodtrækning vedrørende de pågældende kandidater. Suppleanter
vælges hvert år for 1 år af gangen.
Stk. 6. En suppleant, der indtræder i bestyrelsen i stedet for et afgået bestyrelsesmedlem,
indtræder i bestyrelsesmedlemmets valgturnus.
Stk. 7. I tilfælde af, at bestyrelsen bliver undertallig efter, at de valgte suppleanter er
indtrådt, kan bestyrelsen supplere sig selv indtil førstkommende ordinære
generalforsamling.
Stk. 8. Skriftlige forslag til kandidater til bestyrelsen skal være formanden eller sekretæren
i hænde senest den 15. november forud for generalforsamlingens afholdelse. Sådanne
forslag skal være stillet af mindst 3 medlemmer. Navne på kandidater og stillere
offentliggøres ved direkte udsendelse til medlemmerne i december, samme år.
Stk. 9. Stemmesedler udsendes til alle stemmeberettigede medlemmer, jf. § 5, stk. 3, og §
5, stk. 4, senest 10 dage før generalforsamlingen. Stemmesedler kan afleveres personligt
på generalforsamlingen eller sendes til revisoren. Ved fremsendelse skal stemmesedlen
være revisoren i hænde senest 2 dage før generalforsamlingen.
Stk. 10. Stemmesedlerne åbnes og optælles på generalforsamlingen af de 2 på
generalforsamlingen valgte stemmetællere og revisoren, eller i dennes frafald
revisorsuppleanten.
§ 9. Valg af øvrige
Stk. 1. Valg af revisor og revisorsuppleant. På generalforsamlingen vælges en revisor i
lige år for 2 år og en revisorsuppleant hvert år for 1 år af gangen. Valget afgøres ved
simpelt relativt stemmeflertal. Ved stemmelighed foretages lodtrækning vedrørende de
pågældende kandidater.
Stk. 2. Valg af BHU, AG og LP formænd.
Bestyrelsen er bemyndiget til at nedsætte udvalg, bestående af et hensigtsmæssigt antal
af klubbens medlemmer, til behandling af ethvert anliggende inden for arbejdsområdet.
Der skal være mindst 1 bestyrelsesmedlem i hvert udvalg. Formænd for
brugshundeudvalg, lydighedsudvalg og agilityudvalg vælges på generalforsamlingen for 2
år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Hvis der ikke på generalforsamlingen vælges en
formand for de respektive udvalg, er bestyrelsen bemyndiget til at udpege en midlertidig
formand. Hvis en generalforsamlingsvalgt formand fratræder sin post i utide, er
bestyrelsen bemyndiget til at udpege en midlertidig formand. BHU, AG og LP udvalg skal
bestå af min. 3 og maks. 5 medlemmer, ud over bestyrelsens repræsentant. Formanden
kan selv udpege medlemmer til sit udvalg.
§ 10. Bestyrelsens arbejde.
Stk. 1. Bestyrelsen tiltræder umiddelbart efter generalforsamlingens afslutning.
Stk. 2. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og
sekretær og fastsætter selv sin forretningsorden. Omkonstituering kan finde sted.
Stk. 3. Bestyrelsen træffer afgørelser i alle forhold, der ikke udtrykkeligt henhører under
generalforsamlingen eller urafstemning.
Stk. 4. Beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt, relativt stemmeflertal. Bestyrelsen er
beslutnings dygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede.
Stk. 5. Klubben forpligtes ved underskrift af 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal
være formand eller næstformand.
Stk. 6. Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, det af formanden eller bestyrelsen skønnes
nødvendigt.
Stk. 7. Der tages referat af bestyrelsesmøder. Referatet godkendes skriftligt af deltagerne,
og et beslutningsreferat fra hvert bestyrelsesmøde offentliggøres.
Stk. 8. Bestyrelsessuppleanter holdes af bestyrelsen løbende orienteret om bestyrelsens
arbejde og kan deltage i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret.
Stk. 9. Bestyrelsen er bemyndiget til at nedsætte udvalg bestående af et hensigtsmæssigt
antal af klubbens medlemmer til behandling af ethvert anliggende.
Bestyrelsen udpeger en kontaktperson fra bestyrelsen til hvert udvalg.
Stk. 10. Bestyrelseshverv er ulønnet, men bestyrelsen kan få refunderet udgifter, som
dokumenterbart er afholdt i klubbens tjeneste. Dette gælder dog ikke suppleanter.
Stk. 11. DKKs repræsentantskab.
Klubbens repræsentanter til DKK’s repræsentantskab udpeges af bestyrelsen.
Repræsentanter skal være medlem af DKK.
§ 11. Regnskab
Stk. 1. Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
Stk. 2. Regnskabet, der skal opgøres i overensstemmelse med god regnskabsskik,
forelægges revisoren senest den 15. januar.
§ 12. Ordinær generalforsamling.
Stk. 1. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts måned. Generalforsamlingen
afholdes skiftevis øst og vest for Storebælt.
Stk. 2. Bestyrelsen indkalder til generalforsamling ved direkte udsendelse til
medlemmerne i december måned året før afholdelsen. Indkaldelsen skal indeholde
oplysninger om tid og sted samt dagsorden.
Stk. 3. Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være
klubbens formand eller sekretær i hænde senest den 1. januar.
Stk. 4. Skriftlige forslag til kandidater til bestyrelsen skal være formanden eller sekretæren
i hænde senest den 15. november forud for generalforsamlingens afholdelse, jf. § 8, stk. 7.
Stk. 5. Følgende materiale offentliggøres i februar ved direkte udsendelse til
medlemmerne:
- Bestyrelsens beretning
- Det reviderede regnskab
- Budget for det kommende år
- Evt. forslag til generalforsamlingsbeslutning
- Stemmesedler til bestyrelsesvalg
§ 13. Dagsorden.
Stk. 1. Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende
punkter:
- Valg af dirigent
- Valg af referent
- Valg af 2 stemmetællere
- Godkendelse af bestyrelsens beretning
- Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse og meddelelse om
ansvarsfrihed (decharge)
- Budgetbehandling og fremtidig virksomhed
- Fastsættelse af kontingent
- Behandling af indkomne forslag
- Offentliggørelse af valg til bestyrelsen
- Valg af suppleanter
- Valg af revisor og revisorsuppleant
- Valg af udvalgsformænd
- Eventuelt
§ 14. Generalforsamling afstemning.
Stk. 1. Et medlem har 1 stemme ved hver valgrunde.
Stk. 2. Par, der betaler forhøjet kontingent (familiekontingent/samboende) betragtes som 2
medlemmer, med hver sin stemme.
Stk. 3. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk. 4. Skriftlig afstemning kan finde sted, når et af de fremmødte medlemmer ønsker det.
§ 15. Ekstraordinær generalforsamling.
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling finder sted, når bestyrelsen finder det nødvendigt,
eller når 25 % af de stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig begæring herom,
med angivelse af dagsorden, der ønskes behandlet.
Stk. 2. Ekstraordinær generalforsamling, med angivelse af dagsorden, indkaldes senest 3
uger efter, at bestyrelsen har modtaget anmodning, ved direkte udsendelse til
medlemmerne til afholdelse senest 6 uger efter udsendelse af indkaldelsen.
Stk. 3. Afstemninger på en ekstraordinær generalforsamling sker som på den ordinære
generalforsamling.
Stk. 4. Der kan ikke behandles andre emner på en ekstraordinær generalforsamling end
de i dagsordenen indeholdte.
Stk. 5. Vedtagelser/afstemninger på en ekstraordinær generalforsamling sker som på den
ordinære generalforsamling.
§ 16. Disciplinærsager.
Har et medlem overtrådt gældende regler, jvf. DKKs til enhver tid gældende love, kan der
træffes disciplinære foranstaltninger over for vedkommende.
Disciplinære foranstaltninger.
Stk. 1. Sådanne foranstaltninger kan bestå i:
a. Tildeling af
- misbilligelser
- eller advarsel.
b. Frakendelse af kennelmærke.
c. Frakendelse af tillidshverv.
d. Udelukkelse fra deltagelse i skuer, udstillinger og prøver.
e. Udelukkelse fra adgang til stambogsføring.
f. Eksklusion.
g. Nedlæggelse af avlsforbud.
Stk. 2. Bestyrelsen for Specialklubben for Belgiske Hyrdehunde kan bringe sanktionerne under punkterne a) i anvendelse. Øvrige punkter kan kun bringes i anvendelse af DKK’s disciplinærnævn. Der henvises i øvrigt til de til enhver tid gældende bestemmelser i DKK’s love om disciplinære foranstaltninger.
§ 17. Midlertidige disciplinære foranstaltninger.
Stk. 1. Bestyrelsen kan, når grundlaget for en disciplinærsag er til stede, og når hurtig indgriben skønnes nødvendig, indstille til DKK’s bestyrelse, at der træffes midlertidig beslutning om foranstaltning over for den eller de indklagede i overensstemmelse med DKK’s love § 26.
Stk. 2. En sådan midlertidig beslutning har gyldighed, indtil DKK’s disciplinærnævnets kendelse foreligger – dog højst i 6 måneder.
§ 18. Urafstemning.
Stk. 1. Bestyrelsen kan, når den finder anledning dertil, henskyde ethvert spørgsmål til endelig afgørelse ved skriftlig urafstemning blandt klubbens stemmeberettigede medlemmer.
Stk. 2. Forslag udsendes til de stemmeberettigede medlemmer via klubbens valgte informationskanal, sammen med de autoriserede stemmesedler. Disse returneres jfr. anvisningerne påført stemmesedlerne.
Stk. 3. Når stemmesedlerne åbnes, skal mindst 3 bestyrelsesmedlemmer og den valgte revisor være til stede.
Stk. 4. Forslagsstillerne, eller repræsentanter for disse, skal indbydes til at overvære åbningen og optællingen af stemmerne.
§ 19. Lovændringer.
Stk. 1. Klubbens love kan kun ændres ved en generalforsamlingsbeslutning.
Stk. 2. Lovændringer kan kun ske ved kvalificeret flertal. Kvalificeret flertal er mindst 2/3 af de afgivne gyldige stemmer, blanke stemmer tæller ikke med.
Stk. 3. Lovændringer kan dog først få gyldighed efter godkendelse af DKK.
§ 20. Afgørelse af ”Tvister”
Stk. 1. Stridigheder om anvendelse af denne vedtægt afgøres ved forelæggelse for DKK’s lovudvalg. Indbringelse af sådanne tvister kan alene ske ved bestyrelsens foranstaltning.
§ 21. Ophævelse af klubben.
Stk. 1. Specialklubben for Belgiske Hyrdehunde kan kun ophæves, når forslag har været dagsordenen ved en generalforsamling, hvor det skal vedtages med ¾ af de afgivne stemmer, og vedtagelsen er bekræftet ved en urafstemning med samme majoritet.
Stk. 2. Ophæves klubben, skal dens eventuelle formue anvendes til gavn for den Belgiske Hyrdehund, i henhold til formålsparagraffen.
Stk. 3. Bestyrelsen kan fremsætte forslag herom til behandling samtidig med forslag om ophævelse af Specialklubben for Belgiske Hyrdehunde.
§ 22. Stambogsføringsregler for danskejede Belgiske Hyrdehunde i Danmark.
Stk. 1. Forældredyr skal opfylde betingelserne i racens til enhver tid gældende stambogsføringsregler fastsat af DKK og FCI.
§ 23. Ikrafttræden.
Stk. 1. Ovenstående love er vedtaget på generalforsamlingen den 06.03.2011. Følgende paragraffer er ændrede: § 8, stk. 3, og stk. 8, § 9, stk. 2, § 10, stk. 7, § 12, stk. 2, og stk. 5, § 15, stk. 2 og § 23, stk. 1 og 2
Ovenstående love er vedtaget på generalforsamling 04.03.2012. Følgende paragraffer er ændrede: § 1, stk. 2 og § 22, stk. 1(ny), stk. 2 og 3 annulleret, § 23, stk. 1 og 2.
Ovenstående love er vedtaget på generalforsamlingen den 03.03.2013. Følgende paragraffer er ændrede: §5, stk. 2. §16 ny. Tidligere §16 ændret til Stk. 1., §23, stk. 1 og 2.
Ovenstående love er vedtaget på generalforsamlingen d. 11.03.2018. Følgende paragraffer er ændrede: § 9 – Stk. 2 – ændring og tilføjelse, samt § 10 – Stk. 7 – ændring.
Ovenstående love er vedtaget på generalforsamlingen d. 16.03.2025. Følgende paragraffer er ændrede: §5 – Ny Stk. 6, §12 – Stk. 3 – ændring, §18 – Stk. 2 – ændring.
Stk. 2. Lovene er godkendt af DKK og træder i kraft 22.04.2025.
22
MAJ
2025